Halaman

Khamis, 27 Disember 2012

Catatan I : Pengalaman Yang Mendewasakan

ALHAMDULILLAH, hari ini upayaku untuk memasuki ruang pejabat dibantu Allah swt. Setelah hati diusik sebak melihat Sayang dan Cinta longlai melangkah masuk ke pusat asuhan. Ya, setelah menghabiskan hampir keseluruhan cuti mereka di rumah bersama-sama ibu tersayang, sudah tiba masanya mereka kembali dihantar ke pusat asuhan. Isteriku perlu membereskan tugasan-tugasan dan menghadiri mesyuarat demi mesyuarat sebelum tirai 2013 disingkap. Persediaan menghadapi sesi persekolahan yang baru pelu dirapikan dan tidak lagi mengizinkan Sayang dan Cinta berbungkus selimut sehingga matahari tinggi seperti selalu.

Bersama Ibu Cinta di Empangan Timah Tasoh, Perlis

          Siri rehlah disepanjang musim cuti bermula dari utara - Padang Besar dan Sg. Petani ke Akuarium Penang di Batu Maung bersama Abah dan Mak, terus ke Sg. Buloh menziarahi Ayah We sehingga menaiki ETS dan Aquaria KLCC bersama-sama Angah, bersiar-siar menaiki bot di pantai Teluk Batik dan mandi-manda di pantai Teluk Senangin merupakan satu siri rehlah yang menyeronokkan biar pun, benar, agak memenatkan juga. Aku membiarkan Sayang dan Cinta didewasakan dengan alam. Pendidikan bukan hanya dengan pena dan kertas tetapi juga bergurukan pengalaman.

Dalam ETS Ipoh Sentral - KL Sentral

          Aku sendiri enggan memenggal pengalaman-pengalaman yang bersimpul sepanjang usia Sayang dan Cinta itu. Betapa ketika tren ETS melalui stesen Batu Gajah, Sayang pantas memanjangkan kepala mencari 'gajah'. 
          "Ayah, mana gajah ?" 
      Aku hanya tersenyum sambil menyusun kata-kata agar peneranganku jelas pada kaca mata anak yang berusia 3 tahun itu.

Bersama Ibu dalam bot di Teluk Batik, Lumut

          Pengalaman adalah jamung penunjuk jalan yang paling akrab dalam kehidupan. Sayang dan Cinta Aku biarkan memesrai alam kerana alam adalah tunjang kepada pohon kehidupan mereka. Biar pengalaman memesrai alam ini yang mendidik mereka dengan lembut mulus angin dan rengkuhan kasar ombak. Biarkan. Kerana kehidupan ini perlu titisan air lembut yang mampu melekukkan batu.


Dengan Ayah Nyahnya di Aquaria KLCC
          Sayang dan Cinta sedang menjalani proses pembelajaran mereka. Anak-anak seusia mereka senang sekali dengan perkara-perkara yang maujud. Apatah lagi haiwan. Haiwan yang baru dipelajari ketika siri rehlah terakhir di pantai Teluk Senangin ialah,

          "Ayah, takut BELANGKAS !!!" Jerit Sayang membuatkan Cinta terperanjat dan terus melarikan diri.

Ibu, Opah dan Atuk di Kamila Motel, Teluk Senangin
          Walau apa pun, akar perlu kukuh agar pucuknya sentiasa segar dan gagah menongkah arus. Selamat merentas kehidupan buat anak-anakku, Sayang dan Cinta...

Tiada ulasan: